Framgångsrikt koncept mellan skola och butiker i Värnamo

Handels- och Administrationsprogrammet på FiGy är ett yrkesprogram där APL, arbetsplatsförlagt lärande, är en stor del av elevernas vardag och bygger på ett nära samarbete med butiker och företag i Värnamo med omnejd.

Butikerna som programmet samarbetar med har lång erfarenhet av att coacha eleverna till yrkesprofessionalitet, det visar inte minst Stadium och Elgiganten där två av våra lärlingselever på programmet utvecklats av butikernas säljcoacher till framgångsrika säljare inom de båda butikskedjorna.

Lasse Ullvatne och Sanna Westlund, Stadium

Sanna Westlund, lärlingselev på Stadium berättar:

-Jag trivs jättebra på Stadium i Värnamo och har lärt mig väldigt mycket under min tid som lärlingselev där! Vi är ett härligt team som har roligt ihop, behöver jag hjälp finns det alltid någon att fråga.

-Det känns verkligen att man är en i teamet; exempelvis har vi vår säljledare Lasse Ullvatne som hjälper och stöttar oss APL- elever till att bli bättre säljare. Lasse ger oss individuell coaching för att lättare nå företagets uppsatta mål men han stöttar oss också genom att han ser vårt dagliga arbete med kunderna i butiken och direkt kan komma med tips och råd hur vi kan förbättra oss. Stadium anordnar också säljkurser för sin personal och där får vi lära oss mer om aktuella produkter och säljteknik.

Sannas engagemang och insats på Stadium har redan gett henne möjlighet till att få jobba extra på helger och lov.

Sanna säger: - Det har verkligen varit en väldigt lärorik och rolig tid på Stadium, tänk vad jag har utvecklats!

Albenit Ademi och Amar Cehic, Elgiganten

Albenit Ademi på Elgiganten har en annan historia:

-Det började med att jag fick en APL- plats på Elgiganten i Värnamo, efter ett tag kände jag att jag ville lära mig mer vilket blev möjligt eftersom jag fick fortsätta min utbildning som lärling. Min lärare i skolan kontaktade min handledare på Elgiganten, Mirza Alilovic, som var väldigt positiv till att jag nu skulle få möjlighet att få mer APL- tid på företaget. Genom mer APL fick jag bättre kontakt med de anställda och ökat förtroende från mina chefer, då de såg att jag verkligen satsade allt på yrket. Ett förtroende som gav utdelning, snart fick Albenit chansen till extrajobb på lov och helger.

-Amar Cehic, en av Elgigantens säljcoacher i Värnamo, såg något hos mig från början och jag började jobba på hans avdelning. I början fick jag gå bredvid honom och se hur han arbetade, jag fick konkreta tips hur jag kunde bli en bättre säljare vilket ledde till att jag nu tar jag eget ansvar och arbetar självständigt, men jag har alltid möjlighet att få tips och råd från Amar om och när jag behöver det. Jag har även fått gå utbildningar inom företaget för operatörerna Telenor, 3, Telia/ Halebop. Utbildningarna ökar kunskapen om produkterna, men kunskap i säljteknik ingår också. Det viktigaste är alltid att våra kunder är nöjda med vår service och sina köp.

-För mig har tiden hos Elgiganten som lärling varit ovärderlig, jag har verkligen fått med mig användbar kunskap för framtiden!

Elevinformation

Text eller länk

Läs mer om...

Länk eller text

Allmän info

Text